18. maj, 2018
Dag 2
Angie M Rosati, York University/Rethinking Child Behaviour as a Neurophysiological Phenomenon
Låter lite tungt, men Angie M
Rosati var en skicklig och engagerad talare och tog oss alla rookies skickligt in i hjärnans värld.
Hon menar att forskning visar att vi som lärare väldigt ofta gör precis tvärtom
mot vad vi borde göra, när en elev är bråkig. Det vanliga och mänskliga för den delen är att höja rösten eller försöka visa ut/skilja ifrån eleven. Enligt
dessa studier beror dock väldigt ofta elevers bråkiga beteende på att eleven stressas av något, och när stress sätter in så kommer stök. Höjda röster ökar stressen, så att eleven verkligen bokstavligen
inte hör vad vi säger, hjärnans förståndiga delar stänger ner, och allt blir bara värre. Vi borde gå till botten med VARFÖR eleven blir stressad istället, och försöka komma ifrån det. Kan
vara mkt svårt, för det kan vara exempelvis överkänslighet mot ljud, temperatur, beröring, kognitivt, emotionellt, men där finns möjligheterna att göra något åt det. Mycket intressant.
http://digitalcommons.fiu.edu/…/ICOT18/complete_calendar/26/
Senaste kommentaren
17.12 | 17:34
Hej Bitte !
Tack för julkortet ! Hittade inte igen er adress. GOD Jul och gott Nytt år från Elle och HE
27.02 | 21:28
Ja, de var mycket bra och professionella.
27.02 | 18:31
Hej Bitte! Har följt dig lite på Facebook. Ser att du gjort en ryggoperation i Sthlm och att du mår bra nu. Roligt höra. Jag har ryggont, kanske spinal stenos. Rek. Du kliniken i Sthlm? .
27.09 | 07:58
Roligt att läsa om uppväxten på Vasagatan. Jag bodde själv i nr 13 på 60-talet och log igenkännande av din beskrivning av lekparken och det "stora " berget 🙂