5. aug, 2015

Ring Ring

Gamla mamma har flyttat till äldreboende, och för att hon ska kunna trivas vill man ju gärna att hon har med sig det viktigaste för att trivas. I mammas fall hör telefon till sådan utrustning ,då hon gillar att ha kontakt med omvärlden, dvs dotter och syster och barnbarn . Sagt och gjort, jag ringer Telia och beställer flyttning av abonnemanget till den nya bostaden. Jaha, säger Telia, det ska vi ordna. Vilket telefonnummer kan vi ringa innan vi kommer? 
Lite förvånad blir jag. Kommer? Nånstans hade jag nog trott att i denna moderna tid kan sånt ordnas utan att en person åker ut till mamma kroppsligen. Men visst. -Ni kan ju ringa till personalen på boendet innan ni kommer, säger jag och ger dem numret dit. - Det går inte, säger Telia, man måste ha ett mobilnummer. Det har inte boendets personal och inte heller mamma. Hon fixar inte en mobil, utan behöver vanlig telefon med stora knappar. -Åkej, ni kan ju ringa min mobil då, säger jag, så förvarnar jag personalen. Fint, så gör vi.
Får efter ett par dagar ett sms som talar om att nu är man på gång, på onsdag kommer man. Jag förvarnar personalen och provringer senare samma dag till mamma.
- Detta nummer är stängt för flyttning , får jag veta. Men hallå! Har inget hänt? Jag ringer Telia, får plats 33 i kön och väntar en halvtimme. Sen en trevlig kille som gör sig stor möda med att ta reda på att inget hänt, att man inte riktigt kan förklara varför, MEN imorgon ska det ske. Det lovar man.
Jag förvarnar personalen igen.
-Detta nummer är stängt för flyttning, hör jag även nästa dag. Teliakö, ny halvtimmes väntan på min tur, nu är jag ordentligt irriterad, ja, ni fattar...Man lovar att NU ska det ske, och dagen därpå får jag ett sms att en tekniker ska åka till boendet på onsdagen och fixa detta. Jag förvarnar personalen-igen. Och åker sen till Finland på konferens.
Under tisdag och onsdag ringer någon på min mobil som ligger i väskan, tystad p g a konferensdeltagande . Okänt nummer, så man kan inte ringa tillbaka och ingen pratar in på mobilsvar. Försäljare, gissar jag.
Sen ikväll ringer okända numret igen, jag svarar nu:
-Ja, hej, det är Telia. Vi har dragit tillbaka teknikern som skulle installera telefon hos er eftersom ni inte svarade i telefon..!!
Jag får mental blodstörtning och meddelar att jag ju gjort upp allting enligt ovan som vi kommit överens om. Det kan ju inte vara nödvändigt att jag personligen sitter på mammas rum och ler mot teknikern? 
-Jo, men vi brukar kontakta den som ska ha flyttningen gjord.
Jag förklarar igen hur vi gjort upp vad som skulle ske och hur. -Ni var ju tvungna att ha ett mobilnummer och det har ju inte mamma.
- Nej, vi behöver inte ha något mobilnummer..
GAAAAH!
Fick nyss nu ett sms att man gör ett nytt försök att installera telefon på måndag, två veckor efter att mamma flyttat in. Och då ska teknikern kontakta personalen direkt...
Månne man vågar tro på detta..?
Du sköna nya värld!