17. maj, 2018

Onsdag-torsdag 16-17 maj 2018

Flygresa från Stockholm till Miami avklarad. I år är vi fem deltagare i ICOT-resan, jag, Bengt, Marie Sandell, Agneta Westerdahl,  och Jannicka Roeck-Hansen. Vi flger tillsammans och landar i Miami sen eftermiddag 15 maj. Efter en ovanligt lätt passpassage hittar vi efter en del letande den shuttle-buss som tar oss till vårt hotel Aloft-Dural Hotel. Ett modernt hotell som kanske inte vänder sig till vår åldersgrupp direkt. Många fester på kvällarna upptäcker vi, unga tjusigt klädda personer, musik och bar. Frukosten består av bagels, eller burkar med baconfrukost, söt frukost med pannkaka och sylt , med mera. Mysko. 

Men gym och en härlig pool med ljummet vatten. Somnar gott och känner knappt av nån jetlag alls. 

Tisdagen ägnar vi åt hop-on hop-off busstur runt Miami, och ser stadens alla delar, South Beach, Little Havanna, Ocean Road osv. Palmer överallt, varmt och fuktigt. 

Onsadgen badar  vi också i poolen, njuter av den ljumma vattnet och solen, för att sen bli bussade till konferensen för registrering och invigning, med keynote av David Perkins och en musikal om Habits of minds. Tyvärr vistas vi i Florida Universities idrottshall, så det är en liten filmduk, dåligt ljud och ljus och lite svårt att både se och höra talarna. Men så kan det vara, varje land ordnar det de rår med kostnadsmässigt. 

Sen buss till konferensen torsdag morgon kl 7.00, huu, den tar tid också, då den plockar upp folk på alla hotell. 

Keynote torsdag morgon är Mary Helen Immordino-Yang från USC Rossier School of Education, som forskar kring Social Emotion, self awareness och kultur och hur det påverkar skolan. Vilket lärande som uppstår när hjärnan effektivt balanserar inre och yttre system, neurologiska effekter av familjekonflikter i ungdomen, utveckling av känslor som beundran och hängivenhet med mera.
Immordino-Yang: "Our current work highlights the really fundamental ways that culture shapes how a person makes meaning of the things they’re learning. If I were teaching now, I would try to find more ways to let kids own their curriculum and own their learning. I would focus even more on the sorts of project-based, community-oriented activities that really engage kids from the starting point of their own self and their own communities. I see teaching now as a process of facilitating kids building new understandings of their worlds, less than as a process of imparting information. I would see myself as much as a learner as the teacher."
https://rossier.usc.edu/the-science-of-social-learning-the…/
Läs gärna hennes böcker och slutsater, mycket intressant!